Sunday 28 August 2011

MANCHESTER UNITED!

time nieh oppa konfem tgh tertonggeng dpn tv tgk aksi shrek, nani, federico, mikel owen tgh kejar2 bola..bola yg sbijik tu pom nk rebut kn..x phm betol! pastu konfem la wa akn dpinggirkn kalo time2 ad live bola cmni...huk3 sedey derr! mtk2 ujan lbt mlm ni bia estro xde jadik! huahahaha
best sgt ker man utd??


wa nk share ngn korang pasal kelab gergasi nieh,, maklumlah wa punyer pacar mmg addicted betol ngn
 Man Utd smpai snggop jd kn wa awek no2 lps mende alah ni! ohh snggop lu??


Manchester United merupakan klub paling sukses Liga Premier setelah memenangi berbagai gelar. Semuanya dimulai pada 1993 ketika manajer Sir Alex Ferguson mengakhiri penantian 26 tahun untuk mengangkat mahkota Premier League.

Manchester United mempertahankan trofi pada tahun 1994, 1996 1997, 1999, 2000, 2001 dan 2003. Lebih bagus lagi ditambahkannya piala ke lemari dengan sukses Piala FA pada tahun 1994, 1996 1999 dan 2004, ditambah kemenangan Piala Liga pada tahun 1992 dan 2006.

Mungkin waktu paling mengesankan dalam sejarah klub Manchester United musim treble-menang tahun 1999 saat mereka menambahkan Champions Eropa Liga Champions dengan gelar liga dan Piala FA.



oke wa nk cite sket pasal 10 fakta menarik pasal Man Utd yg sempat wa google...

10. Cikal bakal Manchester United terbentuk pada tahun 1878 dari sebuah tim bernama Newton Heath LYR (Lancashire and Yorkshire Railway) yang pemainnya terdiri dari para pekerja di depot kereta api tersebut. Tim itu mengganti nama menjadi Newton Heath Football Club di tahun 1892 dan berkandang di Bank Street.

Nama Manchester United sendiri baru resmi dipakai sejak 26 April 1902 dan merupakan hasil dari pertemuan dewan direktur baru yang diketuai oleh John Henry Davies pada saat itu. Sebelumnya nama yang sempat diusulkan adalah Manchester Central, dan juga Manchester Celtic. Hingga akhirnya Louis Rocca mengusulkan nama Manchester United yang kemudian diterima oleh mereka yang hadir.

9. Old Trafford rasmi menjadi markas baru Manchester United pada musim 1909-10 yang berawal saat ketua United saat itu John Henry Davies membeli tanah senilai £60 ribu. Ia kemudian meminta arkitek Archibald Leitch untuk merancang stadium itu dengan anggaran sebesar £30 ribu untuk pembangunannya.

Rencana awal menunjukkan kalau stadium tersebut akan mampu menampung lebih dari 100 ribu penonton, walau hingga akhirnya saat ini kapasiti rasminya tercatat bagi 76.212 penonton. Pertandingan pertama di Old Trafford terjadi pada 19 Februari 1910 melawan Liverpool yang dimenangkan The Reds dengan skor 3-4. Seorang legenda United Sir Bobby Charlton memberi stadium tersebut julukan Theatre of Dreams (Teater Impian).

8. Pada tahun 1902, Newton Heath F.C nyaris mengalami bankrup dan terancam untuk dibubarkan selamanya. Namun klub itu mendapatkan suntikan dana dari John Henry Davies yang saat itu menjadi direktur di Manchester Breweries. Semua berawal saat kapten tim Harry Stafford membawa anjing Saint Bernard-nya yang bernama Major ke sebuah acara pengumpulan dana. Anjing tersebut dikalungi sebuah kotak untuk tempat bagi para tamu memberikan sumbangan mereka. Namun setelah acara berakhir, Major hilang.

Stafford yang pergi mencari anjingnya kemudian menemukannya tengah bersama Davies. Keinginan Davies untuk membeli Major bagi putrinya ditolak oleh Stafford. Pemain itu akhirnya berjaya memujuk Davies untuk menderma wang sebanyak £500 yang dapat membantu situasi kewangan Newton Heath pada waktu itu. Sesudahnya Davies kemudian dilantik sebagai ketua baru dan bermulanya era Manchester United.



7. Rekod kemenangan terbesar yang dicatat oleh manchester united berlaku pada 26 September 1956 saat melawan Anderlecht di pusingan kedua ketika penyisihan Piala Eropa dengan skor akhir 10-0. Namun pertandingan itu diadakan di Maine Road yang notabene merupakan kandang rival sekota Manchester City. Sedangkan rekod kekalahan terbesar bagi United terjadi dengan skor 0-7 yang dialami sebanyak tiga kali. Hal itu terjadi ketika melawan Blackburn Rovers (10 April 1926), Aston Villa (27 Desember 1930), dan Wolverhampton Wanderers (26 Desember 1931).

6. Para pemain United di musim 1993-94 sempat merakam sebuah lagu yang berjudul Come On You Reds. Lagu tersebut dijual sejak 25 April 1994, empat minggu sebelum berlangsungnya final Piala FA 1994 antara United dan Chelsea. Lagu tersebut kemudian berjaya menduduki peringkat teratas dalam carta lagu Inggris selama dua minggu dan bertahan secara selama 15 minggu dalam carta tersebut. Pertandingan final Piala FA itu sendiri berakhir bagi kemenangan United dengan skor 4-0.

5. United sempat menjadi perusahaan publik yang sahamnya dijualbeli secara bebas di Bursa Efek London sejak tahun 1991. Pada pertama kali sahamnya dicatatkan, United dianggarkn bernilai £47 juta. kemudian berakhir pada 16 Mei 2008 saat Keluarga Glazer mengambil alih  klub setelah berjayamemiliki 75 persen saham United.

Pada waktu itu, jumlah nilai United telah melambung menjadi £800 juta. Tindakan Keluarga Glazer itu menjadikan sebagian penyokong United melakukan protes  dan sebagian dari mereka akhirnya membentuk klub bola sepak baru yang diberi nama FC United of Manchester yang kini bermain di tangga keenam liga bola sepak Inggris.


4. Pemain yang paling banyak bermain mengenakan pakaian seragam merah United adalah Ryan Giggs yang hingga sekarang telah tampil sebanyak 781 kali. Giggsy mencatat rekod yang dipegang oleh Sir Bobby Charlton sebelumnya dengan bermain di final Liga Champions 2008 yang berlangsung di Luzhniki Stadium, Moskwa. Walau demikian, Charlton masih belum berjaya dilawan untuk  menjaringkn gol. 249 gol yang direkodnya masih bertahan sebagai rekod hingga sekarang.
3. Fred The Red yang kini menjadi maskot Manchester United bukanlah maskot pertama yang dimiliki klub itu. Selama tiga tahun dari 1906 hingga 1909, maskot United adalah seekor kambing yang diberi nama Billy. Selain tampil mengelilingi padang, Billy juga  mengikut jejak bersama para pemain saat mereka pergi minum. Nasib tragis menimpa Billy ketika para pemain merayakan kemenangan mereka di final Piala FA 1909 melawan Stoke City. Di perayaan tersebut, sang kambing meminum terlalu banyak champagne yang mengakibatkn fatal  kemudian ia tewas kerana keracunan alkohol.



2. Dari urusan prestasi, musim 1998-1999 berjaya menjadi puncak bagi United kerana pada musim itu mereka berjaya merangkul Treble, aitu juara di Liga Primer, merebut Piala FA, dan memenangi Liga Champions dalam tempoh sebelas hari. Liga Primer dimenangi oleh United pada hari terakhir musim itu dengan mengalahkan Tottenham Hotspur 2-1. Piala FA kemudian diraih dengan mengalahkn Newcastle United 2-0.

terakhir dari Treble itu terjadi di stadium Nou Camp saat United berhadapan dengan Bayern Muenchen di final Liga Champions. FC Hollywood telah unggul 1-0 dan pertandingan telah memasuki waktu tambahan selama tiga minit. Teddy Sheringham kemudian menyamakan kedudukan menjadi 1-1, dan tak lama kemudian Ole Gunnar Solskjaer menrekod gol penentu kemenangan United. Hal itu menjadikn pihak panitia harus menukar lagi pita dengan warna tim Muenchen yang telah dipasang di piala dengan pita milik United.
1. Salah satu sejarah terpenting dalam sejarah United terjadi pada 6 Februari 1958 saat berlakunya kemusnahan pesawat di Munich. United waktu itu baru saja selesai bertanding di Belgrade melawan klub Yugoslavia Red Star Belgrade. Dalam perjalanan pulang ke Manchester, pesawat yang disewa berhenti di Munich untuk mengisi minyak. Setelah selesai, pesawat sempat membatalkn penerbangan selama dua kali ketika cuaca salji turun dengan lebat. Akhirnya pada penerbangan kali ketiga, pesawat kembali gagal untuk terbang, tergelincir keluar dari landasan dan menempuh sebuah rumah yang membawa pesawat meletup.

Secara jumlahnya terdapat 23 korban meninggal dari kemalangan tersebut diantaranya adalah para pemain yang berrgabung dalam The Busby Babes. Manajer saat itu Matt Busby mengalami cedera parah malah sudah dua kali diberikan sakramen perminyakan (bagi mereka yang sudah hampir meninggal) oleh pastur. Busby akhirnya keluar dari hospital 11 hari kemudian dan bangun kembali tim yang hancur itu dan mencapai kejayaan dengan memenangi Piala Eropa untuk pertama kalinya di tahun 1968.





oke dah cukup pjg rasenye entri pasal Man Utd nieh..pape pom wa ttp menyokong ape jek aktiviti n minat pacar wa asalkn wa x d tukar sbg bola..huawaa!!

bile lu mau beli baju jersi camni utk wa haa??

siam mari pom wa x kesah! hihihi










No comments:

Post a Comment